نامههای ماندگار محمد بهمن بیگی منتشر شد
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۶۶۷
شجاعی یکشنبه در گفتوگو با ایرنا هدف از جمعآوری، چاپ و انتشار نامهها و دستخطهای بهمن بیگی را شناخت ابعاد شخصیتی آموزگار عشایر عنوان کرد و بیان داشت: شناخت بهمنبیگی رمز و رازهای فراوانی دارد که پیبردن به آن مستلزم درک و دریافت دقیق و عمیق از ایدهها، آرمانها، احساسات و توانمندیهای او در شرایط آن زمان ایران و عشایر، بهخصوص عشایر جنوب کشور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: شروع آموزش به عشایر در 1330خورشیدی در شرایط بسیار دشوار عشایر جنوب ایران و با اوضاع و احوال اجتماعی، اقتصاد نابسامان، جنگ و جدال اقوام با حکومت مرکزی و تداوم آموزش عشایر طی حدود سه دهه، به توانمندی بهمن بیگی در استفاده از هنر ارتباط صحیح، سالم و مؤثر بستگی تمام داشته است.
شجاعی با بیان اینکه در کتاب نامههای ماندگار محمد بهمن بیگی تعدادی از نسخههای دستنویس وی نیز منتشر شده است، افزود: این کتاب براساس 76 نامه و دستنوشته از سوی نگارندگان این نامهها تدوین شده است و امید است با چاپ این کتاب، دیگر اسناد بازمانده از وی نیز از گنجههای خصوصی بیرون آید و در اختیار عموم قرار گیرد.
نویسنده این کتاب گفت: بهمنبیگی در زمان نگارش نامهها گمان نمیبرده که روزی جمعآوری شود و به چاپ رسد؛ بنابراین رعایت دقایق و ظرایف ادبی در نگارش این نامهها مورد توجه او نبوده است و بههمین دلیل شاید چندان خود را مقید به زینتهای ادبی در نگارش نامهها نمیدانسته است هرچند تألیفات او به وضوح نشاندهنده تسلط کاملش بر ادبیات قدیم و جدید است.
وی بیان کرد: بیشتر نامههای منتشر شده در این کتاب به دستخط بهمنبیگی است که دیدن آن حلاوت خاصی دارد و برای سهولت در خواندن نامهها، نمونه تایپشده آنها در کنار دستخط نامهها آورده شده است و ازآنجاکه شناخت مخاطب نامه کمک شایانی به انتقال مفاهیم و درک موضوع نامه میکند مخاطبان در حد امکان و به اختصار معرفی شدهاند.
** بازسازی تصویر نامههای بهمنبیگی دو سال زمان برده است
شجاعی با بیان اینکه کاغذ نامهها براثر گذر زمان کیفیت خود را از دست داده و نیز در برخی موارد با محو جوهر ناخوانا شده است، بیان داشت: گرافیست این اثر، مصطفی اکبرزاده با صرف زمانی بالغ بر دو سال به بازسازی پیکسلها درعین حفظ اصالت نامهها پرداخته و آنها را به شکلی خوانا درآورده است؛ افزون بر این جملاتی از بهمن بیگی را بهصورت تایپوگرافی طراحی و در لابهلای صفحات کتاب گنجانده است.
نویسنده و مؤلف کتاب نامههای ماندگار محمد بهمنبیگی درخصوص سبک نگارش این نامهها نیز عنوان کرد: از خصوصیات نامههای بهمنبیگی علاوه بر خط خوش باید به تعادل، نوعدوستی، روشنبینی، نجابت و عشق به خدمت اشاره کرد زیرا این نویسنده چیره دست توانسته است در نوشتهها و نامههایش کلمات و جملات را ماهرانه به بند کشد و صریح، روان و روشن همان چیزی را که در ذهن و ضمیر داشته به مناسبت و ضرورت به روی کاغذ آورد و منظور خود را بیان کند.
وی ادامه داد: در نامههای بهمن بیگی خلاقیت بسیاری به چشم میخورد. گاه طنزی ملیح، چاشنی بعضی نامهها میشود که به دل مخاطب مینشیند و او را به وجد میآورد و فکر و دلش را تصاحب میکند مثلاً در نامه به دکترسید بصیر هاشمی رئیس کنونی مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز که خود زمانی از همین کودکان بوده است درخواست می کند مشکل فرد بیماری را که معرفی کرده است حل کند و این درخواست را با طنزی شیرین بدین صورت مینویسد: اگر مشکلش را حل نکردی به همه ایلات بویراحمد خبر میدهم!
شجاعی با اشاره به اینکه بهمن بیگی برنده جایزه پیکار با بیسوادی، جایزه کروپس کایا از سازمان جهانی یونسکو است، پیشنهاد داد مسئولان و متولیان فرهنگی دستنویس نامهها و دستخط های بهمن بیگی را بهمنزله میراث معنوی ایران در سازمان ملل به ثبت برسانند.
کتاب نامههای ماندگار محمد بهمن بیگی در 204 صفحه با قطع رحلی و جلد نفیس توسط انتشارات همارا به چاپ رسیده است.
محمد بهمن بیگی که او را بنیانگذار تعلیمات عشایری ایران می دانند در 11 اردیبهشت 1389 در سن 91 سالگی در شیراز درگذشت.
7375 /1876
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 ادبیات بیسوادی سازمان ملل عشق یونسکو موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیوچهار دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در یک نگاه
مروری به ادوار مختلف نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، تاثیر وضعیت سیاسی و اجتماعی هر دوره را بر میزان استقبال مردم از این رویداد نشان میدهد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هنوز آن فرش زرشکی پاخورده در خاطرم زنده است، سالن به سالن روی آن فرش راه رفتم تا شاعر محبوبم را در غرفه نگاه پیدا کنم. مجموعه اشعارش تازه منتشر شده بود؛ ۹۹۰ صفحه با بهای ۸ هزار تومان. او با احترام روی اولین صفحه سفید کتاب نوشت: «برای دختر نازنینم: شبنم.» امضا: سیدعلی صالحی. سال ۸۴ بود و هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب با این شعار: «درخت ایران ریشه در آبهای خلیجفارس دارد.» نسل من خاطرات اینچنینی از نمایشگاه بینالمللی کتاب زیاد دارد.
به خصوص آن دورهای که نمایشگاه در فضای سرسبز و خوش ِ محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشد. ازدحام علاقهمندان به کتاب در راهروهای سالنها، دیدار با نویسندههای محبوب، شلوغی غرفه ناشرانی که کتابهای چاپ اولشان را روی میز چیده بودند، خستگی چهره غرفهداران و ناشران که آمیخته با لبخند و خوشی بود و خستگی ما، خستگی شیرینِ ما از پس دهها هزار قدم پیادهروی میان کتابها، نویسندهها و شاعران و گپ زدنهای پرشر و شور درباره شعر، داستان، فرهنگ و سیاست.
سال ۸۶ گویی جادوی شور و اشتیاق نمایشگاه کتاب از بین رفت. دوره ریاست محمود احمدینژاد تازه آغاز و همزمان با آن چرخه سوخت هستهای کامل شده بود و تحریمها آغاز. وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، محمدحسین صفارهرندی بود و طرح مبارزه با بدحجابی زمستان ِ قبل از هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب تصویب و اجرای آن آغاز شده بود. جامعه هنری زیر سایه سنگین از دست دادن پرویز یاحقی، بابک بیات و ناصر عبداللهی و شادی بازگشت محمدرضا لطفی بود. جامعه ادبی نیز هنوز در کشمکش اختلاف بر سر رمانهای محبوب پس از انقلاب بودند که وزارت ارشاد تابستان سال قبل منتشر کرده بود. فهرستی که در صدرش نام بامداد خمار و نویسندههایی مانند مرتضی مودبپور و فهیمه رحیمی به چشم میخورد. علاوه بر شرایط حاکم بر جامعه از منظر اجتماعی و سیاسی، جابهجایی محل برگزاری نمایشگاه نیز در ریزش بازدید از نمایشگاه اثرگذار بود. نمایشگاه کتاب این ریزش را حدود ۱۰ سال بعد در شهر آفتاب نیز تجربه کرد؛ سال ۱۳۹۵٫ سالی که علاوه بر ریزش بازدیدکنندگان، تعداد ناشران داخلی و خارجی نیز کاهش پیدا کرد.
دهه هشتاد
اگر دوباره به دهه هشتاد که با دوران اصلاحات آغاز و با دوران احمدینژاد پایان یافت، بازگردیم با سیر نزولی انتشار کتاب نیز مواجه خواهیم بود که بر کیفیت نمایشگاه کتاب به خصوص در نیمه دوم دهه هشتاد اثرگذار بود. از منظر نشر باید گفت ابتدای دوره ریاستجمهوری احمدینژاد، جهش ناگهانی آمار نشر شاید از دور حکایت از بهبود حال کتاب داشت، اما هنگامی که به آمار نگاه کنید، متوجه میشوید با تغییر دولت آمار نشر کتابهای مذهبی رشد چشمگیری داشته نه کتابهای حوزه ادبیات و فلسفه و علوم اجتماعی و آنچه در ادامه رخ داد و به نظر سیر نزولی میآید، تعدیل سیاستهای متاثر از مداخله دولت در نشر است؛ کاهش شمارگان کتابهای دینی و افزایش شمارگان کتابهای حوزه جامعهشناسی، فلسفه و ادبیات. هر چند میتوان تغییر فرهنگ مطالعه و ورود فناوریهای نوین به این حوزه را نیز دخیل دانست. برای دریافت اطلاعات دقیق از آمارها و تحلیل نشر این دوره میتوانید گزارشی که تحت عنوان «گزارش ملی فرهنگ حوزه نشر کتاب» برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه شده و در سایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده را مطالعه کنید.
دهه نود
برای نمایشگاه بینالمللی کتاب، دهه پر افت و خیزی بود. بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب در سال ۹۰ هنگامی که سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد بود، به نظر موفقیت خوبی در برگزاری به دست آورد؛ افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی و بیشترین تعداد کتابی که در نمایشگاه تا آن زمان و حتی پس از آن به نمایش گذاشته شد: حدود ۴۷۰ هزار عنوان کتاب. در همین دهه بود که نسیم مرعشی را با پاییز فصل آخر سال است و هرس شناختیم. قیدار و رهش را از رضا امیرخانی خواندیم و فریبا کلهر پنج اثرش یعنی شروع یک زن، پایان یک مرد، شوهر عزیز من، عاشقانه و مردی از آنادانا را منتشر کرد. از گلی ترقی دو کتاب جدید خواندیم؛ فرصت دوباره و بازگشت. ناهید طباطبایی، سور شبانه را روانه بازار کرد و محمود دولتآبادی به مناسبت ۸۰ سالگی کتاب اسبها، اسبها از کنار یکدیگر را نوشت و چاپ کرد. محمدرضا بایرامی بالاخره مجوز مردگان باغ سبز را گرفت و لمیزرع را منتشر کرد. از مهدی یزدانیخرم، خون خورده، سرخ سفید و من منچستر یونایتد را دوست دارم وارد بازار شد.
رضا جولایی، برکههای باد، یک پرونده کهنه، شکوفههای عناب، پاییز ۳۲ و ماه غمگین، ماه سرخ را منتشر کرد. از فرهاد کشوری مردگان جزیره موریس، سرود مردگان، دست نوشتهها، صدای سروش و کشتی توفانزده را خواندیم. از منیرالدین بیروتی، بحر و نهر، آرام در سایه و ماهو، از ابوتراب خسروی، ملکان عذاب را و آواز پر جبرییل، از مصطفی مستور سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار، بهترین شکل ممکن، عشق و چیزهای دیگر، از زندهیادیعقوب یادعلی آداب دنیا و آمرزش زمینی و متغیر منصور، از محمود حسینیزاد این برف کی آمده، آسمان، کیپ ابر، بیست زخم کاری، از جواد مجابی گفتن در عین نگفتن و ایالت نیست در جهان، از حسین سناپور، مخلوقات غریب و دیگر کتابها… ما دهه نود را اینطور سر کردیم و ۹ دوره نمایشگاه کتاب در این دهه برای ما هر سال بیرونقتر شد؛ چه در زمان وزارت سیدمحمد حسینی، چه در زمان وزارت علی جنتی، چه دوران سیدعباس صالحی یا وزارت کوتاه سیدرضا صالحیامیری.
دهه نود را کرونا تمام کرد. نمایشگاه کتاب نیز مانند بسیاری از رویدادهای دیگر تحت تاثیر بیماری همهگیر که روزها و روزها، آمار مرگ و میرش ما را به وحشت میانداخت، معلق شد. بعد از دو سال غیبت (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) نمایشگاه کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» به مصلی بازگشت. اما برای بازگرداندن ناشران و بازدیدکنندگان نیاز به زمان داشت. پارسال که میتوانست فرصت طلایی برای بازگرداندن آن اشتیاق گم شده برای نمایشگاه کتاب باشد، مسائلی دیگر دخیل شد برای بیمیلی برخی ناشران و بخشی از مردم نسبت به حضور در نمایشگاه. برخی آن را تحریم نمایشگاه نام نهادند، عدهای تکذیب کردند، بعضی از مسوولان اعلام کردند مشکلات خود ناشران باعث شده حضور پیدا نکنند و «تحریم» واژه دشمن است… هر چند در مقابل ناشرانی که شرکت نکردند، ناشرانی نیز به نمایشگاه پیوستند که آمارها را افزایش دادند. سال گذشته یکی از پرحاشیهترین نمایشگاههای کتاب را پشت سر گذاشتیم؛ نمایشگاهی با چند پرونده تخلف، چندین تذکر، خبر پلمب و… حالا این روزها به استقبال سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب میرویم که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار میشود.
مرور جدول زیر کمک میکند بتوانیم بینشی نسبت به سیری که نمایشگاه کتاب در این سی و پنج دوره داشته به دست آوریم و اگر هر فراز و فرودش را با شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دورانش بسنجیم، تحلیلی از تاثیر وضعیت جامعه بر این نمایشگاه خواهیم داشت.